Trudy begeleidt kinderen en jongeren met leer- en gedragsproblemen (lezen, rekenen of spelling of kinderen die zich moeilijk kunnen concentreren en/of impulsief reageren, kinderen met faalangst of die moeite hebben met grenzen). Zij heeft zich gespecialiseerd in het begeleiden van kinderen met dyslexie, dyscalculie en dysgrafie (slecht handschrift). Met behulp van de Davismethode kan er gewerkt worden aan de onderliggende oorzaken en wordt alles weer vanaf de basis aangeleerd! Leren is leuk (of dat zou het moeten zijn). Bij POPtalk Coaching gaan kinderen dat weer ontdekken!
Het kan heel vervelend zijn als je kind niet goed kan rekenen, lezen of schrijven. En dat terwijl het zo goed zijn best doet. Ouders en leerkrachten hebben vaak het gevoel dat er niet uit komt wat erin zit. Hoe kan dat nou? Het antwoord is vrij simpel: Het kind denkt mogelijk op een andere manier, het is misschien een beelddenker? Als de meeste mensen iets denken, horen ze een verhaaltje in hun hoofd. Maar beelddenkers zien het voor zich, als in een film. Die manier van denken is heel handig bij creatieve, muzikale of sportieve activiteiten, maar voor lezen en rekenen kan het flink lastig zijn. Bovendien kunnen die innerlijke beelden voor behoorlijk wat afleiding zorgen waardoor het kind moeite heeft om zich te concentreren.
De meeste mensen denken voornamelijk verbaal (in woorden/zinnen). Ze kunnen wel beelden in gedachten zien, maar die zijn puur illustratief of ondersteunend voor de manier waarop zij denken. Deze manier wordt ook wel taaldenken of begripsdenken genoemd. Er is echter ook een groep mensen die de taal in eerste instantie niet als denktaal gebruiken: ze denken op een non-verbale manier in beelden. En dat heeft zowel voor- als nadelen. Een voordeel is dat een beelddenker in staat is om snel het geheel te overzien en vlot bij een oplossing komt. Het is een snelle manier van denken.
Een nadeel is echter dat ze, datgene wat ze overzien, niet altijd vlug in taal of in getallen kunnen omzetten. Daardoor zijn ze soms moeilijk te volgen voor anderen. Uit onderzoek blijkt dat je, als beelddenker, een ander deel van de hersenen aanspreekt als je gaat lezen of rekenen. In plaats van de (taal- en reken) gebieden in je linkerhersenhelft worden de visuele, ruimtelijke gebieden in je rechterhersenhelft actief (beelddenken). Als je dyslexie, dyscalculie of AD(H)D wilt aanpakken, kun je dit dus het beste doen met een methode die zich richt op je rechterhersenhelft.
Bij POPtalk coaching wordt o.a. gewerkt met de Davismethode van Ron Davis (https://www.dedavismethode.nl/) omdat deze juist gebruik maakt van het denken in beelden. Met behulp van klei en allerlei andere materialen wordt datgene in beeld gebracht waarover verwarring is ontstaan. Die beelden worden opgeslagen in de herinnering, zodat ze later makkelijk terug te vinden zijn. Informatie terughalen wordt nu veel makkelijker, je hoeft immers alleen het innerlijke beeld ervan op te zoeken. Lezen, schrijven, rekenen of je concentreren lukt dan veel beter. Met een complete taal- of rekencounseling wordt alles weer vanaf de basis aangeleerd. Zo kunnen hiaten die zijn ontstaan in het leerproces worden opgevuld. Grondig en efficiënt!
Belangrijke uitgangspunten van POPtalk Coaching bij leerproblemen zijn:
Sander en Natasja JaspersOnze dochter is bij Trudy geweest omdat zij problemen ondervond door haar ADHD. Ze heeft de intensieve coaching gevolgd van 5 dagen. Ze ging altijd erg graag naar Trudy en voelde zich er fijn en begrepen. We merken dat onze dochter op bepaalde vlakken echt veranderd is sinds ze bij Trudy is geweest. Ze is bijvoorbeeld een stuk vrolijker en zekerder. Ook heeft ze meer inzicht gekregen in de hoogte van haar eigen energie, en heeft ze gereedschappen gekregen om deze energie op bepaalde momenten naar beneden te krijgen. Ook wij hebben genoeg handvaten gekregen om haar nu verder te begeleiden. Trudy gaat erg professioneel te werk, ook de communicatie was erg goed. Elke dag kregen we een uitgebreid verslag en daarnaast was er altijd nog ruimte om dingen te vragen/ bespreken. Ook de school werd erin betrokken. Wij zijn zeer te spreken over Trudy!
Charlotte van den HeuvelIk heb bij Trudy online de basis training Poptalk gevolgd en ben nu bezig met Poptalk rouw en verlies. Trudy heeft alles goed voor mekaar. Stuurt op tijd alle benodigdheden naar je toe. Ook als je na afloop vragen hebt, worden deze met veel enthousiasme beantwoordt. Ik heb het niet als storend ervaren om de training online te volgen. De dagen zijn afwisselend met theorie maar ook dat je zelf aan de slag gaat. Je voelt al snel een verbinding met elkaar ondanks dat je niet allemaal in dezelfde ruimte aanwezig bent. Ik zie veel voordelen in het gebruik van Poptalk i.c.m. mijn coachingspraktijk die ik momenteel aan het opstarten ben. Ik ga hier veel gebruik van maken.
Mio MondoHeb erg genoten van de basis en rouw en verlies cursussen. Behapbare, herkenbare theorie met een praktische inzet. Heerlijk kind gericht en concreet, daar houd ik van. Veel tools en inzichten gekregen voor mijn praktijk Mio-Mondo voor het kind t/m 21 jaar. Ik kan me géén gesprek meer voorstellen zonder poptalk, zelfs in de oudergesprekken een waardevolle tool om in te zetten. Dank je wel Carolien en Trudy.
Kathleen TacquetDe opleiding POPtalk was voor mij heel waardevol. Hoe je adv opstellingen, die kinderen of jongeren zelf in beeld brengen, meer inzichten kan krijgen is zo mooi. Ook voor diegene die zelf de opstelling maakt brengt het nieuwe inzichten door het visueel te maken. Als kinder- en jongerentherapeut gebruik ik dit regelmatig om dingen in kaart te brengen. Trudy is een heel aangename persoon. Iemand die vanuit haar ervaringen je volledig meeneemt in de wereld van POPtalk. Een echte aanrader!
Marlous Witteveen-WeggemanIk heb de basiscursus POPtalk online gevolgd bij Trudy Borst. POPtalk is voor mi,j als gezins- en opvoedcoach bij OPVOEDKUNST, een mooie aanvulling om communicatie in beeld te brengen. De cursus was heel leerzaam. Materialen goed verzorgd en ruim op tijd toegestuurd. Trudy is een vakvrouw met veel ervaring!